Prestaňme robiť zlo, učme sa robiť dobro


 

“Obmyte sa, očistite sa, odstráňte mi spred očí zlobu svojho zmýšľania; prestaňte robiť zlo, učte sa robiť dobro, hľadajte spravodlivosť, pomôžte utláčanému, vymôžte právo sirote, obhajujte vdovu. A príďte, budeme sa pravotiť, hovorí Pán. Keby boli vaše hriechy ako šarlát, zbelejú ako sneh, a keby boli červené sťa purpur, budú ako vlna.” (Iz 1,16-18)

Čas radosti, veselosti pominul. Ponorili sme sa do obdobia ticha, zahĺbenia, zamyslenia. Pôst. Čas, kedy sa viac ako inokedy snažíme o pestovanie našej nábožnosti a rozvíjanie osobnej dokonalosti. Cesty, ktoré k týmto métam využívame sú u každého rôzne – modlitba, krížova cesta, rôzne skutky sebazaprenia. Možno sme si povedali nebudem fajčiť, nebudem požívať alkohol, nebudem sledovať televíziu, nebudem jesť sladkosti, nebudem…

A čo budem ?

Pre šírenie zla vo svete stačí, keď dobrí ľudia nebudú robiť nič.

Áno, všetky vyššie vymenované aj nevymenované formy úsilia o ľudskú i kresťanskú dokonalosť z nás možno urobia osobnosť, ale aký osoh z toho bude mať moja rodina, kolegovia v práci, farské spoločenstvo, tento svet ? Že nijaký ? Potom hodno sa nad tým zamyslieť. Čo s tým teraz ?

Skúsme sa najprv vrátiť k prameňu. Otvorme Sv.Písmo, svoje srdce, čítajme a učme sa od nášho Majstra, ktorý kade “chodil, dobre robil” (Sk 10,38). Ukazuje nám aktívne chápanie svätosti. A k tej sme povolaní všetci. Táto sa bude od nás vyžadovať pri stretnutí s Bohom, keď ho uvidíme z tváre do tváre. Požehnaní budú adresáti slov: “bol som hladný a dali ste mi jesť; bol som smädný a dali ste mi piť; bol som pocestný a pritúlili ste ma;bol som nahý a priodeli ste ma; bol som chorý a navštívili ste ma; bol som vo väzení a prišli ste ku mne” (Mt 25,35-36). Ale na tých, ktorí nedali, nepritúlili, nepriodeli, nenavštívili, neprišli … padajú tvrdé slová: “Odíďte odo mňa, zlorečení, do večného ohňa, ktorý je pripravený diablovi a jeho anjelom !” (Mt 25,41).

Nestačí byť preto bez hriechu. Treba aj niečo dobré urobiť. Nie, nečakajme na príležitosť k heroickým činom. Hrdinstvom je práve to každodenné konanie dobra a šírenie svetla Kristovho. Urob niečo za svoju manželku z jej každodennej domácej jednotvárnosti, sadni si s ňou pri šálke kávy, rozprávaj sa so svojimi deťmi, postav sa proti nespravodlivosti v práci, daj zamestnancom zaslúženú mzdu, nesmej sa na vtipoch, ktoré urážajú Boží obraz v tebe; si kresťan, nespomínaj Božie meno urážlivo, buď pravdivý, nie falošný…, jednoducho konaj to, čo je dobré.

Využime túto pôstnu dobu na konanie dobra. A potom, keď predstúpime pred Pána a “budeme sa pravotiť” snáď učujeme slová: “Poď požehnaný od môjho Otca, maj účasť na Kráľovstve, ktoré je ti pripravené od ustanovenia sveta !”


Pridaj komentár

